Est

Laserskaneerimine

Laserskaneerimine

Laserskaneerimine võimaldab koguda objektidest ja ümbritsevast keskkonnast lühikese ajaga suurel hulgal detailset ja täpset 3D infot. 

Laserskaneerimine sobib ideaalselt hoonete ja rajatiste, tööstusobjektide, kaevanduste, kultuurimälestiste jne mõõdistamiseks.

Mõõdistuse tulemus väljastatakse vastavalt tellija soovile kas punktipilve, 3D mudeli, 2D jooniste kujul. Võimalik saada ka punktipilv koos värviinfoga (RGB). Selleks tuleb skaneerimise ajal teostada ka pildistamine. Viimane tähendab täiendavat skaneerimise ajakulu, mille kestvus sõltub kasutatavatest seadmetest.

Sõltuvalt metoodikast liigitatakse laserskaneerimist:

- staatiline (ka terrestriline) laserskaneerimine - laserskanner paikneb mõõdistamise ajal statiivil või mõnel muul püsival alusel

- mobiilne laserskaneerimine - laserskanner, tavaliselt ühest või mitmest laserskannerist ja kaameratest koosnev süsteem, paikneb autol või muul liikuval vahendil (rong, ATV, paat). Samuti liigituvad siia ka käes või seljas kantavad laserskaneerimise süsteemid.

- aerolaserskaneerimine - laserskaneerimise süsteem paikneb lennukil, kopteril, droonil.

Laserskanneri puhul kasutatakse sageli ka terminit LIDAR (light detection and ranging).

Mobiilste laserskaneerimise süsteemide olulised komponendid on ka IMU (inertial measurment unit) ja GNSS (global navigation satellite system) seadmed. 

Inseneribüroo REIB kasutuses on staatilised laserskannerid Leica RTC360 (2 tk), Leica BLK360, Riegl VZ-400 ning mobiilsed laserskaneerimise süsteemid Riegl VMZ/VZ-400 ja Riegl VMX-2HA.




 

Mobiilne laserskaneerimine (MLS)

Alates oktoobrist 2016 pakub REIB esimesena Eestis mobiilse laserskaneerimise teenust autolt.

Seade, mille toona soetasime, on Riegl VMZ/VZ-400. See on tipptehnoloogia, mille omadused on orienteeritud kõrgele täpsusele, usaldusväärsele kvaliteedile ja universaalsusele. Liikumiskiirus skaneerimisel ca 30 km/h.

2024.a. märtsis soetasime järgmise mobiilse laseskaneerimise seadme, milleks on Riegl VMX-2HA. Esimesest seadmest on nimetatu veelgi oluliselt võimekam. Seade mõõdab kahe skänneriga samaaegselt üle kolme miljoni punkti sekundis ning võimaldab mõõtmisi teha maantee sõidukiirusel. Seade kuulub maailmas MLS-tehnoloogia tippklassi ja läbis nii 2023 kui 2024 edukalt Rootsi Maanteeameti kvaliteeditestid.

Tehnoloogia on ideaalne järgmisteks töödeks:
maanteede mõõdistamine nii geodeetilise alusplaani, maapinna ja ümbritsevate rajatiste 3D-mudeli, teekatte detailmõõdistuse (kattemärgistus, roopad, ebatasasused, praod) kui freesprojekti koostamiseks;
tänavate mõõdistamine nii geodeetilise alusplaani, 3D-mudelite, teekatte detailmõõdistuse kui freesprojekti koostamiseks, samuti tänavatel oleva taristu projektide jaoks;
- raudteede mõõdistamine raudteel liikuvalt sõidukilt;
karjääride (kus on vőimalik 4WD autoga sőita) mõõdistamine;
muude objektide mõõdistamine geodeetilise alusplaani ja 3D-mudeli saamiseks, ükskőik, millisel otstarbel, kõikjal, kus saab autoga sőita;
- lisaks saab esimese seadmega teha ka staatilist laserskaneerimist, näiteks hoonete, sildade jm ehitiste mõõdistamiseks nii seest kui väljastkarjääride mõõdistamist jne.

Keerulisemate ja raskesti ligipääsetavate objektide mõõdistamisel annab laserskaneerimine suure eelise võrreldes tavamõõdistusega nii välitöö jõudluse kui tulemuse detailsuse ja täpsuse osas.

Mobiilne laserskaneerimine võimaldab kordades tõsta välimõõdistuse ohutust ja jõudlust liiklusega teedel ning tänavatel, kiirendades tähtaegu ja tagades ühtlasi tulemuse kõrge täpsuse ja eriti detailse 3D-kujutise punktipilvena. 

Täpsus tagatakse mitmete kõrgtehnoloogiliste lisaseadetega skänneri komplektis ja täpse GNSS- järelarvutuse ja trajektoori arvutusega, mis nõuab kőrget insener-geodeedi kvalifikatsiooni. Täpsuse tagamiseks ja andmetöötluseks on meil spetsiaalne tarkvara ning olulist rolli mängib ka erinõuetele vastavad autod. Skaneerimiskaugus on vahemikus 1,5 kuni 100…200 m, piirajaks on vaid füüsilised takistused, millest skänner läbi ei mõõda. Samuti ei saa skaneerimist teha talvel, lumekattega. Küll aga oleme palju kordi suuremaid objekte „päästnud“ talve eest, tehes mõõtmised suurel alal mõne päevaga enne prognoositavat lumesadu.

REIB-i meeskond on läbinud vastava väljaõppe, mille tulemusel oleme valmis pakkuma kõikvõimalikku skaneerimisteenust, nii hoonetes, väljas kui autoga sõidetavates kohtades. Küsimuse, milleni tahetakse jõuda punktipilve töötlusega, saab iga kliendiga iga projekti jaoks eraldi kokku leppida.

2024 sügiseks oleme MLS-ga Eestis mõõdistanud 319 objekti, nii tänavaid kui maanteid, nii topo-geodeesia alusplaanide, 3D-mudelite, karjääride kui freesiprojektide tarbeks, kokku üle 1000 kilomeetri koridore, mis katab punktipilvega ca 13 000 ha suuruse mõõdistusala. Mõõdistusi oleme lisaks Eestile teinud ka Soomes, Lätis, Rootsis ja USA-s.

Oleme omandanud head kogemused, et teha oma klientidele kaasaegset tehnoloogiat kasutades operatiivselt kõrge kvaliteediga mõõdistusi. 

REIB-i meeskond on valmis väljakutseteks kvaliteetsel ja liiklusohutul mõõdistamisel!